hoe geef je als manager succesvol leiding

Hoe geef je succesvol leiding?

Hoe geef je als manager succesvol leiding? Is dit door plan A en plan B te hebben?

Als je bedenkt dat medewerkers nooit precies doen wat jij wilt, misschien wel. Tenminste, als je accepteert dat plan A van jou is en plan B van je medewerker. Als je accepteert dat hij anders denkt en werkt dan jij. En beseft dat dit niet zal veranderen. 

Tegelijkertijd draait jouw bestaansrecht om de prestaties die je met je team of je bedrijf levert.

 

Daar ligt meteen je dilemma

Jouw hoofdtaak is om mensen op presteren te focussen. Dat is jouw eerste verantwoordelijkheid en dat moet hij ook zijn.

Tegelijkertijd weet je dat succesvol leiding geven niet betekent dat je mensen kunt dwingen om het op dezelfde manier als jij of anderen te doen. Mensen doen nooit precies wat hun is opgedragen. Het is een illusie om te denken dat je daar grip op hebt. 

Je probeert misschien van alles, maar als de prestaties niet beter worden heb je daar niets aan. Waarbij een prestatie ‘elk resultaat is dat door een externe of interne klant op prijs wordt gesteld’.  

 

Hoe los je dit op?

De oplossing is: definieer het juiste resultaat en laat iedereen zijn of haar eigen weg naar dat resultaat vinden.

Dit lost het dilemma doeltreffend op:

  • De basisprincipes dat mensen verschillend van elkaar zijn en toch op dezelfde prestaties moeten focussen zijn zo in harmonie met elkaar. Je moet wel de juiste resultaten formuleren en strikt daaraan vasthouden. Als je dat doet, hoef je iemand niet te dwingen om pad A of pad B naar dat resultaat te volgen.
  • Er is niet zoiets als een efficiëntste route om van A naar B te komen. Het is altijd de weg van de minste weerstand. En het is aan de manager om de medewerker te helpen om deze weg voor zichzelf te vinden en zijn of haar talenten in prestaties om te zetten.
  • Het moedigt medewerkers aan om verantwoordelijkheid te dragen. Definiëren van de juiste resultaten creëert de spanning die mensen nodig hebben om te presteren. Door die resultaten ook te meten krijgen medewerkers ook het besef dat zij iets moeten presteren.

Zo’n arbeidsklimaat stimuleert getalenteerde medewerkers om te groeien. Ze zullen moeten leren welke gedachten, gevoelens en gedragingen voor hen tot succes leiden. Ze zullen moeten leren hoe het vertrouwen van anderen te krijgen, hoe ze met druk omgaan en gefocust blijven en wanneer ze het beste kunnen stoppen. Kortom: ze zullen moeten leren hun eigen weg met de minste weerstand te vinden. 

 

Er zijn dus twee soorten juiste resultaten

Om succesvol leiding te kunnen geven is het dus van belang om te weten dat er twee soorten juiste resultaten zijn:

  • Het eerste gaat over de bijdrage van medewerkers aan het bedrijfsresultaat, of aan andere interne of externe klanten. Dit meet je, en dit is uiteindelijk maatgevend voor het oordeel over het functioneren van de medewerker / het team.
  • Het tweede gaat over de leerresultaten van medewerkers op hun weg in het leveren van die bijdrage. Daarin formuleert de medewerker zelf zijn leerdoelen en uitdagingen. En daarover gaan de persoonlijke ontwikkel- en planningsgesprekken, waarin jij als manager met hem of haar meedenkt. Of daar het gesprek met de klant en/of het team over faciliteert.

Bedenk echter altijd:  wat een medewerker ook leert en welke ondersteuning jij ook biedt, als zijn prestaties niet beter worden heb je daar niets aan.

Hoe help jij je medewerkers om tot de juiste resultaten te komen?

 

Wil je meer weten?

Als je meer wilt weten, neem contact op. Je kunt ook mijn tweewekelijkse Talenttip aanvragen, samen met het gratis Ebook “Werken met Talent”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven