nieuwe werknemers

Heb jij nieuwe werknemers nodig?

Laatst belde een werkgever een collega met de vraag dat hij dringend behoefte aan een jonge elektromonteur met 2 jaar werkervaring had. 

De reactie van mijn collega kwam erop neer dat deze behoefte niet zo dringend kon zijn. Hij kreeg het hem niet uitgelegd.

Als je stil staat bij hoeveel moeite het bedrijven vandaag de dag kost om goede nieuwe werknemers te vinden, ligt het antwoord echter voor de hand.

Zoeken naar een naald in een hooiberg

Als dit bedrijf echt dringend behoefte had aan goede nieuwe werknemers, had het geweten dat zoeken naar een jonge elektromonteur met 2 jaar werkervaring zoeken naar een naald in een hooiberg is. Dan was het al lang naar andere oplossingen op zoek gegaan.

 

Begin op tijd met zoeken naar nieuwe werknemers

Het bedrijf is te laat begonnen met zoeken.  Door bijvoorbeeld een prognose op te stellen van de personeelsbehoefte voor over 3 maanden, een half jaar of een jaar. Dan was er kans geweest dat het haar capaciteitsprobleem eerder onder ogen had gezien. En dat het op tijd vacatures uitgezet of personeel ingehuurd had. 

 

Slimme oplossingen bedenken

Door op tijd te beginnen zie je 1) hoe lastig het is om goede nieuwe werknemers te vinden in de huidige arbeidsmarkt en creëer je 2) ruimte om na te denken over oplossingen zoals deze: 

  • Niet meteen een volleerd installatiemonteur zoeken, maar iemand die elektrische schema’s kan lezen en nauwkeurig kan werken. Iemand die in het werk door een ervaren monteur begeleid en opgeleid kan worden.
  • Niet meteen een ervaren ICT-specialist zoeken, maar je huidige ICT-specialist eerst ‘verlossen’ van randzaken die niet tot de kern van zijn werk horen en deze op een andere manier organiseren.
  • Niet meteen een communicatiemedewerker aantrekken als gemeente maar eerst ‘pools’ van schrijvers en gespreksleiders vormen.

Oplossingen zoals deze zijn slim omdat ze je 1) helpen in je capaciteitsbehoefte en 2) inspelen op de kwaliteiten van je bestaande medewerkers en de uitdaging die je hen daarin kunt bieden. Je moet er wel op tijd mee beginnen. Dan weet je ook beter wat je nieuwe werknemers te bieden hebt.

 

Wat zijn goede stappen om aan nieuwe werknemers te komen?

Wat zijn goede stappen om op een goede manier aan nieuwe werknemers te komen en in je personeelsbehoefte te blijven voorzien? Een aantal tips. 

 

Tip 1: Maak een prognose 

Maak zoals gezegd een prognose van je personeelsbehoefte voor over 3 maanden, een half jaar en een jaar. Houd rekening met verloop en kijk op basis daarvan waar je tekorten of ook overschotten verwacht. Als je markt of je klanten zich moeilijk laten voorspellen, maak dan 2 bladen:

  • Een met personeel dat je sowieso nodig hebt
  • Een met medewerkers waarvan de behoefte sterk aan de klantvraag gebonden is

 

Tip 2: Neem op tijd actie

Waarschijnlijk zie je bij het maken van de prognose een aantal mogelijke vacatures ontstaan. 

  • Ontleed deze in de taken en rollen ervan
  • Kijk of er medewerkers zijn die daar de kwaliteiten voor hebben of er potentie voor hebben.
  • Voer het gesprek daarover en kijk of je het georganiseerd krijgt, ook met het oog op de groei voor de toekomst
  • Kijk voor welke taken en rollen nieuwe werknemers = vacatures nodig zijn
  • Voeg per vacature een datum in waarop de nieuwe medewerker idealiter start
  • Voeg een tweede datum toe die ruimschoots rekening houdt met de tijd die het doorgaans kost om nieuwe mensen voor de specifieke functie aan te trekken.
  • Realiseer je dat er tijd nodig is voordat nieuwe werknemers volledig productief zijn.
  • Je hebt nu een Recruitment Planning en weet wanneer je moet beginnen met aantrekken van nieuwe werknemers.

 

Tip 3: Kijk voor nieuwe werknemers nóg meer naar potentie

  • Kijk welke talenten nieuwe medewerkers nodig hebben om de hen toebedachte taken en rollen goed in te kunnen vullen.
  • Stel een talentgerichte vacature op en werf en selecteer gericht op deze talenten. Kijk verder dan iemand die direct de prestatie levert die je zoekt. Je hebt wellicht meer aan iemand die er misschien even voor nodig heeft, maar de potentie heeft om op termijn veel meer te leveren.
  • Zo kun je tot keuzes komen waar je niet meteen aan denkt. Zoals een schooldirecteur die voor het begeleiden en werven van cursisten onlangs uitkwam op iemand met een marketing achtergrond. 

 

Tip 4: Vraag mensen waarom ze voor je werken en wat hun uitdaging in het werk is

  • De antwoorden hierop helpen werkgevers om goede werkgevers te zijn en aan te sluiten bij wat voor hun werknemers belangrijk is.
  • Wie zoekt naar de beste werknemers kan niet zonder een scherp beeld van de drijfveren van waarom mensen een organisatie en functie kiezen. Het is je “Werkgeversmerk”. 

 

Stel dat jij nieuwe werknemers nodig hebt. Hoe pak je dat aan?

Stel dat jij een capaciteitsprobleem hebt en nieuwe werknemers nodig hebt. Hoe pak je dat aan? Ik ben benieuwd naar je antwoord! 

Je kunt het hieronder kwijt.

 

Wil je hier meer over weten?

Vraag dan mijn tweewekelijkse Talenttip met het Ebook “Werken met Talent” aan. Of neem contact op. Ik ben altijd bereid om er met je van gedachten over te wisselen.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op
Scroll to top