inwerkprogramma

Vijf tips voor een goed inwerkprogramma

Veel bedrijven zijn momenteel op zoek naar goede medewerkers. Als ze eenmaal gevonden zijn, blijkt het in de praktijk echter nog lastig te zijn om ze te houden.  

Als medewerkers zich betrokken voelen bij de organisatie, vertrekken ze minder snel en zijn ze productiever. 

Daarom is het van belang om na te denken over je inwerkprogramma, of ‘onboarding’ zoals dat ze dat vandaag de dag noemen.

 

Vaak is er geen goed inwerkprogramma

Volgens Gallup is slechts 12% van de werknemers in de VS van mening, dat hun organisatie goed werk doet voor nieuwe medewerkers. 

Overstappen naar een nieuwe baan is dan ook een beslissing die werknemers niet snel nemen. Vaak gaat daar een zoektocht aan vooraf over wat de familie, vrienden en collega’s ervan vinden, gekeken wordt wat op internet over het bedrijf gezegd wordt en geluisterd wordt naar de beloftes die het bedrijf tijdens het sollicitatieproces doet. 

Als ze aan hun eerste dag beginnen, zijn ze dan ook benieuwd naar wat ze precies gaan doen en naar hun nieuwe collega’s. Ze hebben allerlei visioenen over hoe het eruit zal zien. Dit kleurt hun eerste werkdag in, hun eerste ontmoeting met hun manager en hun collega’s, de eerste dingen die ze doen en de eerste kansen om hun talenten met de organisatie te delen. 

Dit proces gaat samen met adrenaline, opwinding, enthousiasme en nervositeit: bij die eerste dag, de eerste week en de eerste maanden. 

Het is dus van groot belang voor bedrijven dat nieuwe medewerkers zich welkom en gewaardeerd voelen. Zodat ze betrokken, actief en productief worden. 

 

Wat is een goed inwerkprogramma?

Het inwerken van nieuwe medewerkers gaat verder dan alleen de praktische zaken die een medewerker nodig heeft om het werk te kunnen doen. Zoals een toegangspas, een computer, een werkplek, of een telefoon. en sleutel, introductie van de werkplek. Het gaat vooral ook over de manier van werken, de collega’s, de cultuur en de missie van het bedrijf en de ontwikkelingsmogelijkheden die er zijn. 

Een goed inwerkprogramma is een programma, dat nieuwe medewerkers de antwoorden geeft op de belangrijke vragen die zij hebben om goed aan de slag te kunnen gaan en zich snel thuis te voelen in de organisatie. 

Deze vragen zijn: 

1. Heb ik de juiste contacten om aan de slag te gaan en voel ik daar vertrouwen in?

2. Begrijp ik wat mijn bijdrage aan het grote doel is?

3. Heb ik het gevoel dat ik het verschil kan maken?

Of, meer specifiek, de antwoorden op de 12 vragen van Gallup.

 

Effecten van een goed inwerkprogramma

Een goed inwerkprogramma heeft als effecten:

  • Lagere kosten, omdat goede werknemers langer bij je blijven
  • Medewerkers, die bij de cultuur en manier van werken passen
  • Versterking van je werkgeversmerk
  • Nieuwe medewerkers, die ambassadeur worden

 

Vijf tips

Hieronder staan vijf tips, die je kunnen helpen om van je inwerkprogramma een succes te maken. 

  1. Nodig nieuwe medewerkers voordat zij beginnen alvast uit voor activiteiten of bijeenkomsten in je bedrijf, of organiseer meeloopdagen. Zodat ze zich alvast voor kunnen stellen en hun nieuwe collega’s kunnen leren kennen
  2. Zorg voor een warm welkom op de eerste dag. Natuurlijk staat dan alles klaar: de werkplek, de laptop, pasjes, toegangscodes, sleutels… Gewoon alles. En op het bureau alvast een lijstje voor de eerste dagen om een aantal mensen te kunnen spreken en de werkzaamheden die er liggen. Neem ook tijd om dat met de nieuwe medewerker te bespreken. En zorg als dat kan voor een koffierondje met taart waarin iedereen iets over zichzelf vertelt.
  3. Vraag het de medewerker zelf. Vraag recente nieuwe medewerkers naar hun ervaring met het inwerkprogramma, en vraag de nieuwe medewerker zelf ook wat hij of zij nodig heeft. Je zult zien dat niet iedere medewerker hetzelfde is en het hetzelfde nodig heeft. 
  4. Zorg voor ontmoetingen. Nieuwe medewerkers moeten zo snel mogelijk vertrouwd raken met het team en begrijpen wie welke rol vervult. Vaak zijn er ook andere collega’s, partners en klanten, die van belang zijn. Denk aan een buddy, die de nieuwe medewerker daarbij kan introduceren.
  5. Maak het persoonlijk. Overvoer nieuwe mensen niet, houd de informatie relevant. Niemand hoeft alles te weten. En probeer het zo te organiseren dat ze zelf kunnen kiezen wanneer ze de informatie tot zich nemen. Er zijn online tools die je daarbij kunnen helpen. Zoals Wisp, of het Nederlandse Appical.

En: ‘practise what you preach‘.  Zorg ervoor dat wat je aan de voorkant zegt, aan de achterkant klopt. Check of dat wat je doet overeenkomt met waar je als organisatie voor staat. Want als iemand binnen een paar maanden weer weggaat, is dat bijzonder jammer qua investering en van de tijd en energie van collega’s.

 

Wil je hier meer over weten?

Wil je graag hulp bij je inwerkprogramma? Of wil je er meer over weten? Neem dan  contact op. Je kunt ook mijn tweewekelijkse Talenttip aanvragen, met het gratis Ebook “Werken met Talent” erbij. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven