medewerkers

Tien tips voor betrokken medewerkers

Betrokken medewerkers zorgen op veel gebieden tot betere prestaties voor bedrijven. 

De productiviteit stijgt, de winst wordt hoger, klanten zijn tevredener, medewerkers zijn gelukkiger, en er zijn minder veiligheidsincidenten.  

Medewerkers betrekken is niet iets wat je er even bij doet.


Het gaat om een mindset, met voortdurende aandacht en betrokkenheid bij de medewerker. 

Medewerkersbetrokkenheid komt te voet en gaat te paard en is een van de grootste uitdagingen voor de manager vandaag de dag. Wees er dus zeker van dat je er alles aan doet. Hier tien tips daarvoor.

1. Heet nieuwe medewerkers hartelijk welkom

Niets is zo goed als een hartelijk welkom voor nieuwe medewerkers. Zoals bij de tips voor het inwerkprogramma al gezegd, liefst nog vóór de start van hun nieuwe baan. Maar zéker op hun eerste werkdag. Zorg ervoor dat alles netjes voor hen klaar staat en dat zij met hun nieuwe collega’s kennis kunnen maken. Niets ook is bevredigender voor deze collega’s als zij mogen meedenken over leuke manieren waarop dat kan. 

 

2. Manage elkaars verwachtingen

Een van de belangrijkste dingen waarom het vaak fout gaat, is dat het voor de medewerker niet duidelijk is wat van hem of haar verwacht wordt. Zorg dus voor een duidelijke omschrijving van het takenpakket en de te behalen resultaten in de functie. Bespreek dat ook met elkaar en kijk meerdere keren naar de ‘fit’  tussen de persoon en zijn of haar taken, of de manier waarop en met wie die taken worden uitgevoerd. Neem daarvoor de tijd, zeker als het om nieuwe medewerkers of een verandering van functie gaat. 

 

3. Help medewerkers om elkaar te leren kennen

Medewerkers die elkaars interesses delen en gebruik van elkaars kwaliteiten maken, zijn het goud in je handen. Lees mijn artikel over het belang van een goede vriend op je werk, dan weet je dat. Help medewerkers dus om elkaar in hun interesses en talenten te leren kennen. Organiseer daarom teamactiviteiten waarop dat kan of dat als thema hebben. Of geef ze een groepsopdracht om bepaalde klussen samen met elkaar op te pakken, op basis van bijvoorbeeld een Scrum aanpak.

 

4. Vier speciale momenten samen

Vier de dag van de organisatie. Zoals de verjaardag van je bedrijf, als moment waarop je samen met elkaar weer een jaar heb afgesloten. Of vier met elkaar dat als je team een mooie prestatie geleverd hebt. Dit zijn geweldige gelegenheden om met elkaar te socializen en even uit de waan van de dag te komen. Vier ook het moment dat iemand een jaar, twee jaar of langer in dienst is. Hoe, dat is aan jou en de medewerker zelf.

 

5. Beloon medewerkers zoals zij dat willen

Dat gaat niet alleen om geld, of misschien zelfs helemaal niet. Het kan zo eenvoudig zijn als iemand bedanken of een schouderklopje geven. Of een woord van bemoediging als het even wat moeilijker gaat. Of beloon iemand met een mooie nieuwe uitdagende klus, en gun hem of haar die opleiding of begeleiding die hij of zij zo graag wilt. Doe het wel zo, dat het bij de situatie van het moment en de medewerker past. 

 

6. Biedt de ruimte die medewerkers nodig hebben

Vertel medewerkers die doen waar zij goed in zijn, vooral niet hoe zij hun werk moeten doen. Maar geef hen de ruimte die zij nodig hebben om hun werk zo in te richten als zij dat willen. Als dat om flexibele werktijden of om thuiswerken vraagt, ondersteun dat. Als de thuissituatie even om meer tijd vraagt, wees daar dan geen pietje precies in. En als iemand niet meteen zijn e-mail of telefoontjes beantwoordt, kun je dat ook oké vinden.

 

7. Biedt medewerkers gelegenheden om hun mening te geven

Iedereen moet zijn mening kunnen geven, ongeacht plaats en positie in de organisatie. Dat vergroot het zelfvertrouwen en de betrokkenheid van werknemers. Vraag daar actief om en doe iets met de suggesties die je krijgt. Houdt ook groepsbijeenkomsten of brainstormsessies, waarop medewerkers met hun mening of hun ideeën kunnen komen. Door niets voelen medewerkers zich meer gewaardeerd, als zij zien dat er iets met hun suggesties wordt gedaan, of als zij deze zelf mee mogen vormgeven.

 

8. Help een handje waar nodig

Niemand zal alles alleen kunnen en niet alle medewerkers zullen hun problemen daarmee zonder meer delen met het management. Help ze daar dus een handje bij en denk met hen mee over de eventuele oplossingen die zij nodig hebben.

 

9. Help medewerkers in hun carrière

Help werknemers om vooruit te komen in hun carrière, ook als dat betekent dat zij bij jou weggaan. Daar is niks mis mee, je kunt ze later immers nog nodig hebben en het helpt je om ambassadeurs te krijgen voor je bedrijf. Je kunt ze helpen om beter op hun plek te komen, met hen samen over hun volgende stap na te denken, met een opleiding of een workshop, enzovoort. 

 

10. Laat medewerkers op de bedrijfswebsite schrijven

Een artikel dat geschreven is door een werknemer op de bedrijfswebsite, vergroot zowel de zichtbaarheid van de werknemer als de goodwill van je bedrijf. Het is immers waarschijnlijk dat de werknemer dit artikel met zijn of haar persoonlijke netwerken deelt en er ook trots  op is. Dit is zeer effectief om de betrokkenheid van medewerkers bij je bedrijf te vergroten. Ook als het om een team van medewerkers gaat.

  

Suggesties zijn altijd welkom

Als je aan ideeën zoals deze werkt, werk je aan efficiënter, gemotiveerder en creatiever personeel en loopt ook het personeelsverloop terug. En worden de prestaties van je bedrijf ook beter. 

Het zijn echter zeker niet de enige ideeën om meer betrokken medewerkers te krijgen. Suggesties daarvoor zijn altijd welkom en kunnen worden gegeven in ‘Start de discussie’ hieronder. 

 

Wil je hier meer over weten?

Wil je hier meer over weten of wil je hulp bij deze tips? Neem dan  contact op. Je kunt ook mijn tweewekelijkse Talenttip aanvragen, met het gratis Ebook “Werken met Talent” erbij. 

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op
Scroll to top