focus op resultaat

Als je wilt renderen, focus dan op resultaat

Talent en tijd zijn kostbare middelen. Toch…? 

Managers die een resultaatgerichte aanpak hanteren, zorgen ervoor dat geen van beide wordt verspild.

Deze managers richten mensen en teams op een concreet resultaat en niet op het proces om dit te bereiken. 

Werknemers hebben dan de ruimte om hun eigen unieke talenten te gebruiken om de gestelde doelen op hun eigen manier te bereiken.

 

Daar is een specifieke cultuur voor nodig

Voor resultaatgerichte manieren van werken is een specifieke cultuur nodig:

 

Zo’n cultuur levert veel op

Het realiseren van zo’n cultuur is niet gemakkelijk, maar levert veel op. 

Zoals: 

  • Leidinggevenden die tijd krijgen om hun talenten in te zetten en zich op de visie, de richtlijnen en de doelen te richten, terwijl ze erop kunnen vertrouwen dat het werk goed en efficiënt wordt gedaan. 
  • Resultaatgericht werken past goed bij de huidige kenniseconomie, met werk dat gebaseerd is op talent en persoonlijk inzicht. Dat is een plus voor millennials die vooral willen groeien in hun rol, en minder op hebben met supervisie. 
  • Resultaatgericht werken biedt managers tijd om aan coaching te besteden. Dat vergroot betrokkenheid, verhoogt de innovatie en draagt bij aan de ontwikkeling van ieders sterke punten. 

 

Het is geen formele bedrijfsstructuur

Een resultaatgerichte bedrijfscultuur is geen formele bedrijfsstructuur. Het is een bepaalde manier van denken, inwerken en betrekken van medewerkers, prioriteiten stellen en leidinggeven.  Waarbij je als leidinggevende voorzichtig en zorgvuldig om moet gaan met dingen waar je misschien nog weinig over na hebt nagedacht.

Een resultaatgerichte cultuur geeft medewerkers veel vrijheid om zelf te handelen, en dat kan onbeheerd en onhandelbaar overkomen. Daarom is tijdig betrekken van medewerkers bij het ontwikkelen van visie en het stellen van doelen in deze cultuur belangrijk. 

 

Neem South West Airlines

Het personeel van South West Airlines staat bekend om hun plezier. Dat komt omdat South West het belangrijk vindt dat passagiers bij een vlucht van hen een goede tijd moeten hebben. Daar wordt geen lijst van en grappen en grollen of complimenten voor uitgereikt. Medewerkers mogen vluchten plezierig maken op een manier die voor hen goed voelt. Op sommigen komt dit als onbeheerd en onhandelbaar over. Voor South West is dat geen reden om te veranderen. Het bedrijf gaat er wel over in gesprek en probeert er een ondersteunend arbeidsethos omheen te ontwikkelen.

Zonder zo’n ethos is zo’n cultuur moeilijk te handhaven. Maar als je je organisatie meer op resultaat dan op processen wilt sturen, , zorg je daarvoor.

 

Wil je hier meer over weten?

Wil je hier meer over weten, of wil je er graag hulp bij?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven