vijf tips om goede medewerkers te krijgen

Vijf tips om goede medewerkers te krijgen

Wil jij graag goede werknemers krijgen? Die elke keer de dingen doen die jij zo graag ziet, zodat je elke keer de juiste resultaten krijgt?

Dat is best lastig.

Je doet er van alles aan dat medewerkers meer ondernemerschap tonen en zelf initiatief nemen.. Maar ze doen het niet…


Vervolgens doe je er van alles aan, de ondernemende medewerkers te krijgen die initiatief tonen. Maar ze blijven niet…

Herken jij ook dat het erg lastig kan zijn om goede medewerkers te krijgen?

Dan heb ik vijf tips voor je.

 

Tip 1: Je hebt al goede medewerkers. Schakel ze in!

Bedenk dat jouw beste werknemers jouw beste ambassadeurs zijn. Laat hen ook het woord doen over jou, als het over de cultuur in het bedrijf en jouw merk als werkgever gaat. Je beste mensen zijn de talenten waar je er meer van wilt hebben, en ze zullen ook eerder goede kandidaten naar jou doorverwijzen.

 

Tip 2: Knip het werk los van de functies

Knip werk dat blijft liggen eens los van functies en leg het op tafel. Vraag dan wie wat graag op wilt pakken, en wat hij of zij daarvoor nodig heeft. Je zult zien, medewerkers zullen dat oppakken wat zij graag doen en goed in zijn. En als je dat begeleidt, zullen zij het beste in zichzelf naar boven halen. Bedenk dat je al goede medewerkers hebt, ze kunnen meer dan je denkt!

 

Tip 3: Geef ruimte om het zelf te doen

Nodig werknemers uit om zelf met voorstellen te komen over wat volgens jou en hen nodig is. En geef hen de ruimte en de support om deze voorstellen zelf of samen met jou uit te werken. Zo wordt jouw succes ook hun succes. 

‘Practise what you preach’  is hier van groot belang. Als mensen zich aanbieden om iets op te pakken en jij steeds kritiek hebt op wat ze doen, slaan initiatieven snel dood. En dan zijn medewerkers inderdaad snel weg.

 

Tip 4: Houd inzicht in de betrokkenheid van medewerkers

Als medewerkers betrokken zijn bij hun werk, presteren ze beter. Dat mag bekend zijn.

Meten daarvan is belangrijk. Zodat je weet waar je medewerkers of je teams als totaal behoefte aan hebben. 

  • Soms gaat het om meer communicatie over de persoonlijke  ontwikkelingsmogelijkheden
  • Soms is er sprake van onduidelijkheid over de missie en de doelen van het bedrijf

Instrumenten zoals de twaalf vragen van Gallup kunnen daarbij helpen en inzicht geven.

Betrokken medewerkers zijn nodig om goede prestaties te leveren. Zeer betrokken en enthousiaste medewerkers zijn nodig voor de resultaten die je graag wilt. Blijven investeren in betrokken medewerkers is steeds belangrijker geworden.

 

Meer weten?

Als je meer wilt weten, maar niet bij de workshop aanwezig kunt zijn: 

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op
Scroll to top