maak van vrouwen eens je corebusiness

Als je van vrouwen je corebusiness maakt

Naar aanleiding van een rapport van McKinsey begin september concludeert Frank Kalshoven in de Volkskrant dat we het potentieel van vrouwen in ons land nog lang niet genoeg benutten.

Als we Zweden, Noorwegen of Frankrijk als voorbeeld zouden nemen, zou ons personeelstekort zo verdwijnen.


Dus werkgever: als je je eens op vrouwen richt? En niet op alleen jongeren? Als je van vrouwen eens je corebusiness maakt?

Zou dat helpen? Ik denk het wel. 

Je moet wel weten wat je hen te bieden hebt en dit in een heldere belofte aan hen uitwerken. Daarvoor moet je weten wat vrouwen aantrekkelijk vinden. 

 

Vrouwen aan de top

Jane Miller van Gallup heeft onderzoek gedaan naar wat vrouwen aantrekkelijk vinden in bedrijven.

Zij stelt vast dat het vooral bedrijven met vrouwen aan de top zijn, die voor vrouwen aantrekkelijk zijn. Deze bedrijven laten zien dat vrouwen vertrouwd en gerespecteerd worden, iets kunnen bereiken en serieuze bijdragen leveren.

Op basis van haar en ander onderzoek reik ik een aantal manieren aan, waarmee je als werkgever aantrekkelijk kunt worden voor vrouwen. 

 

Ik wil eerlijk beloond worden

Vrouwen willen hetzelfde behandeld worden als mannen. Laat daarom duidelijk zien hoe je belonen aan presteren koppelt. Als een vrouw net zo goed en zoveel presteert als een man, betaal je haar net zo veel.  

Als een vrouw minder uren werkt per week, hoeft dat niet te betekenen dat ze ook minder presteert. 

 

Laat me zien dat het kan bij jou

Vrouwen willen alles: familie, carrière, persoonlijke groei, en stabiliteit en flexibiliteit waar dat voor hen nodig is. Zij willen alles, maar niet altijd hetzelfde en in dezelfde hoeveelheid tijd. Ze willen wel zien dat het kan bij jou.

  • Sommigen vrouwen willen graag die leidinggevende rol, maar hebben ondersteuning nodig om de jaren door te komen waarin ze kinderen opvoeden
  • Sommigen willen verantwoordelijk zijn en presteren, en 50-urige werkweken draaien
  • Sommige vrouwen willen een gestage groei en loopbaanontwikkeling en minder werken om als persoon in balans te blijven
  • En sommigen willen geen leidinggevende functie omdat dit niet is wie ze zijn. 

Goede werkgevers helpen vrouwen de baan te vinden die bij hen past, met de flexibiliteit en de ondersteuning die nodig is. Vrouwen hebben echter vaak het gevoel dat ze óf op de carrière ladder moeten stijgen, óf vastlopen in hun loopbaan.

 

Laat me zien dat je naar me luistert

Vrouwen geloven minder vaak dat hun mening ertoe doet. Als ze echter merken dat jij hun mening serieus neemt, zien ze dat jij wel naar hun luistert. 

In de VS scoren ze op de vragen van Gallup over werknemersbetrokkenheid gemiddeld hoger dan mannen, behalve op de vraag “Wordt mijn mening op mijn werk belangrijk gevonden”. Dat valt echt op.

 

Kan ik vriendschapsbanden aangaan?

Het sociale aspect van werk is voor tweederde van de vrouwen in de V.S de hoofdreden waarom zij werken. Tegelijkertijd ‘gedijen’ ze sociaal minder goed dan niet werkende vrouwen.

Werken biedt voor voor hen dus minder mogelijkheden om sociaal waardevolle relaties aan te gaan, dan niet werken. Het is dus niet verrassend dat vrouwen vaak kiezen om niet of minder uren te werken. 

Vrouwen die goede vriendschapsbanden hebben op het werk, zeggen dat zij:

  • Meer risico’s durven nemen die tot innovatie kunnen leiden
  • Meer genieten van de positieve ervaringen in hun werk in plaats van stil te staan bij de negatieve
  • Zich verbonden voelen met collega’s en weten wat er van hen op het werk wordt verwacht. 
  • Minder actief naar vacatures zoeken

Als je naar een vrouwvriendelijk personeelsbestand toe wilt, doe je er dus goed aan om een bedrijfscultuur te creëren waarin mensen ook vrienden van elkaar zijn. 

 

Laat zien dat je me zoekt

Sekseneutraal taalgebruik werkt voor vrouwen niet. Het  onderzoek daarover laat zien dat in personeelsadvertenties beter op ‘directeur/directrice’ gezocht worden dan op ‘directeur m/v’. Of op ‘ingenieur/ingenieure’. Dat levert veel meer kandidaten op die geschikt zijn voor die functies. 

 

Vraag het mij

Als je vrouwelijke medewerkers hebt: vraag eens aan hen wat het werk bij jou voor hen leuk maakt. En of zij ideeën hebben over hoe het nog aantrekkelijker voor vrouwen kan. 

Nog beter is het als zij deze ideeën zelf uit kunnen werken. Niets immers werkt beter dan tevreden medewerkers, die een ambassadeursfunctie vervullen voor potentiële nieuwe medewerkers. 

Een Ideeënfabriek biedt daar een goede aanpak in. De ervaring is, dat zo’n fabriek veel ideeën oplevert en zin en energie geeft om ermee aan de slag te gaan. En afhankelijk van hoe je het doet, ook al vrouwen van buiten de organisatie ‘warm’ voor je kan maken.

 

Ben jij de werkgever die actie onderneemt?

We weten:

  • Dat vrouwen unieke kwaliteiten en inzichten hebben die waardevol zijn voor organisaties 
  • Dat de economie meer vrouwelijke werknemers nodig heeft
  • Dat diversiteit op de werkplek tot winst- en omzetgroei leidt
  • Dat het er dus op aankomt om goede vrouwelijke werknemers te krijgen en te houden voor je bedrijf en dat het loont om daarin te investeren

Pak jij die handschoen op? Of laat je het je collega’s doen?

Laat weten wat je antwoord is.

 

Wil je hier meer over weten?

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op
Scroll to top