Innoveren

Vijf tips om te innoveren als ondernemer

Wie momenteel ‘business as usual’ denkt nu het goed gaat, komt binnen een paar jaar van een koude kermis thuis. De tijden zijn veranderd. Innoveren als ondernemer blijft nodig om de concurrentie voor te blijven en aan de veranderende en steeds specifiekere vraag in de markt te voldoen.

Een van de vragen die werkgevers dan vaak stellen is: ‘Hoe kunnen we meer ondernemende en innovatieve mensen vinden?’

Je ziet ze dan vaak denken aan iemand die iemand die energiek en dynamisch is, vol ideeën zit en ze ook krachtig oppakt en presenteert.

Het lijkt wel alsof iedereen tegenwoordig een vroege versie van Steve Jobs zoekt. Innoveren vereist echter steeds vaker teamwork. En de meeste innovatieve mensen vallen vaak bijna niet op en zijn vriendelijk en zacht van aard, zoals Greg Satell heeft onderzocht.

Wat kun je daaraan doen? Het meest eenvoudige antwoord is om de mensen die al in je organisatie zijn te ‘empoweren’. Daar is echter een omgeving voor nodig waarin mensen kunnen gedijen. En dat is iets waar veel managers moeite mee hebben. Door de onderstaande tips te volgen, kun je daar wel een eind in komen.

 

1. Werf bij innoveren op interesse

Innoveren gaat niet over ideeën maar over het oplossen van vraagstukken. Zoek dus de mensen die interesse hebben in de vraagstukken die jij hebt, die interesse in jou en jouw missie hebben. Inherente motivatie van mensen is een belangrijk onderdeel van wat hen creatief maakt. Zoek niet iemand die niks met jouw business heeft, maar bv. wel graag manager wil worden.

 

2. Bevorder psychologische veiligheid

In 2012 lanceerde Google een onderzoeksproject om te onderzoeken wat teams succesvol maakt. Onderzocht werd hoe teams geleid werden, hoe vaak teamleden elkaar ontmoeten buiten het werk, welke persoonstypen erin zaten – alles werd onderzocht.

De factor die het meeste effect op het team bleek te hebben, was psychologische veiligheid. Ofwel de mogelijkheid van teamleden om hun stem te laten horen en met hun ideeën te komen, zonder dat ze bang hoeven te zijn dat ze erop gepakt of berispt worden.

Harvard kwam in een ander onderzoek tot eenzelfde conclusie. En het MIT c.s. ontdekte dat teams waarin iedereen ongeveer evenveel spreektijd heeft veel beter presteren dan teams waarin een of twee personen het gesprek steeds domineren.

Steve Jobs achtige figuren die steeds hun ideeën spuien zonder dat daar iemand tussen kan komen, slaan innovatie dus eigenlijk dood.

 

3. Zorg voor diversiteit

De meeste managers zoeken mensen zoals zijzelf, die bij hen passen. Dat voelt veilig en zorgt wellicht voor kameraadschap. Het zorgt echter niet voor de beste omgeving om hun problemen op te lossen. Meer van hetzelfde levert namelijk hetzelfde op. Daarom is het beter om teams divers samen te stellen. Je haalt zo de ideeën in huis, die anders ergens anders gerealiseerd zouden zijn. De uitdaging is om een omgeving te creëren, die zowel divers als psychologisch veilig is.

Waardeer en stimuleer daarbij ook vooral het teamwerk. Want niemand is vandaag de dag in staat om innoveren alleen te doen.

 

4. Waardeer de innovators

De meeste problemen van vandaag de dag zijn te complex voor het genie dat vooral alleen werkt. De beste innovators zijn meestal kennismakelaars, die netwerken gebruiken om toegang te krijgen tot dat ene stukje inzicht dat de puzzel op kan lossen.

Elke organisatie is gebaat bij mensen die de status quo ter discussie durven te stellen en die ideeën en informatie van anderen kunnen koppelen aan de eigen behoeften. Bij mensen die open staan voor nieuwe informatie en nieuwe verbindingen en die zien wat klanten en business partners doen. Bij mensen die bereid zijn te experimenteren met nieuwe ideeën en om partners en klanten daarbij te betrekken.

Het laatste wat je wilt is de “innovatieve” persoon die met allerlei ideeën komt en daarbij het porselein breekt. Je wilt mensen die kunnen samenwerken, luisteren en aan sterke netwerken bouwen. Vaak heb je deze mensen al in je organisatie. Laat ze niet uitdrogen.

 

5. Laat bijpassend leiderschap zien

Leidinggevenden zijn cruciaal, zij kunnen het proces van innoveren maken of breken. Om vernieuwing van de grond te krijgen, moeten leidinggevenden allereerst loslaten en faciliteren.

Dat betekent:

  • Medewerkers de ruimte geven om hun werk in te vullen zoals zij dat graag willen.
  • Bevorderen van een open en flexibele sfeer, waarin ideeën en ruimte kunnen ontstaan om te werken aan doorbraken en vernieuwing. Want vernieuwing komt niet uit de directiekamer, maar vanuit diversiteit en ideeën van mensen.
  • Iedere medewerker er bij betrekken. Hoe meer ideeën, hoe beter. Hoe meer betrokkenheid, hoe beter het gaat werken en er eigenaarschap voor de (eigen) oplossingen ontstaat.
  • Het goede voorbeeld geven: enthousiasmeer, stimuleer, vertrouw, engageer en luister. En fouten maken en risico’s nemen mag.

 

Wil je meer weten?

  • Onderzoek laat zien dat ca. 75 procent van het innovatiesucces in Nederland wordt bepaald door innovatief organiseren en slechts voor 25 procent door technologische innovaties.
  • De gegeven tips zijn dus belangrijk. Ik hoop echt dat je er wat aan hebt. Laat het anders weten, dan neem ik contact op.
  • Je kunt ook mijn tweewekelijkse Talenttip aanvragen, samen met het gratis Ebook “Werken met Talent”.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op
Scroll to top