Waardevol veranderen

“Waarom zou ik dingen voor anderen bedenken, als ze dat beter zelf kunnen doen?” Deze gedachte lag al aan de basis van mijn keuze voor de studie bedrijfskunde en om voor ondernemingsraden en vakbonden te werken. Later, in Suriname, vroegen indianen mij of ik geld in wilde zamelen voor een school voor hen. Mijn eerste vraag was: “Wat kunnen jullie zelf al doen?”.

Vandaag de dag probeer ik managers en ondernemers ook zover te krijgen om medewerkers meer zelf aan zet te laten zijn.

Mijn ‘pitch’

Ik help bedrijven met organisatie- en procesontwikkeling waarbij mensen centraal staan en medewerkers zelf hun oplossingen bedenken. Mensen die dit doen kunnen hun passie, talenten en wensen beter kwijt in hun werk en zijn in het algemeen gelukkiger.

Dat doe ik niet door het over problemen te hebben, maar over hoe kan worden versterkt wat al goed gaat. Hierdoor werkt men op een positieve manier aan een met elkaar gewenste toekomst.

Deze aanpak:

  • Vertrekt niet vanuit wat fout gaat en beter kan, maar wil het goede dat er al is versterken.
  • Wordt niet gekenmerkt door ‘meten = weten’, maar door medewerkers die zelf goed weten wat al goed gaat en wat beter kan. En daar ook eigen ideeën en oplossingen voor hebben.
  • Maakt medewerkers zo onderdeel van de oplossing.
  • Werkt ook aan waar medewerkers zelf last van hebben of graag zouden willen veranderen.
  • Voorziet in resultaten waar medewerkers ook zelf om gevraagd hebben en levert zo ‘als vanzelf’ het vliegwiel en de energie voor de volgende verandering op.
  • Gaat over organisaties als plek waar 1) mensen tot groei komen en 2) gepresteerd wordt, klanten bediend worden en winst gemaakt wordt.

 

Dit gaat over waardevermeerdering

De benadering die ik voorsta, gaat over waardevermeerdering.

En waardevermeerdering:

  • Ontstaat door voort te bouwen op waarde die er al is: in je producten, in je processen en in je mensen. Door het goede dat al er is te waarderen en te versterken, en te kijken naar waarde die je nog toe wilt voegen.
  • Ontstaat niet door waarde te ontkennen, af te breken of door iets anders te vervangen. En dat doen managers die roepen dat alles anders moet, of het in functioneringsgesprekken vooral hebben over waar je nog niet goed in bent.

Deze insteek betekent:

  • Dat dingen niet afgebroken worden, maar vanuit en met behoud van het goede erin omgebogen of versterkt worden.
  • Dat het erop aankomt in te zetten op de sterke punten van mensen waarin zij waardevol zijn. En hen te helpen in hoe zij hun werk om hun zwakkere punten ‘heen kunnen organiseren’. Want daar zit hun waarde niet.

Dit is wat waardevol veranderen voor mij is.

 

Wat kan ik hierin voor je betekenen?

Je kunt mij inschakelen voor je organisatiestructuur en processen en functies daarbinnen.

Je kunt ook bij mij terecht voor vragen en situaties zoals:

  • Waarom moet het anders, het gaat toch goed?
  • Hoe krijg ik medewerkers mee, of in beweging?
  • Medewerkers die niet aan de organisatie denken.
  • Het integreren van werkprocessen bij bv. bedrijfsfusies.
  • Medewerkers die afspraken niet opvolgen zoals ze zijn afgesproken.
  • Wat kan ik doen om beter in te spelen op de wensen van klanten en medewerkers?
  • Hoe kom ik aan goede nieuwe medewerkers?
  • Wat is een goede manier waarop medewerkers zich blijven ontwikkelen?
  • Hoe voorkom ik dat goede medewerkers weggaan?

En op basis van een opdracht die ik nu heb, weet ik dat je mij ook kunt inschakelen voor goed werkgeverschap.

 

Wil je hier meer over weten?

  • Als je een concrete vraag hebt, kun je contact opnemen. Je krijgt altijd antwoord.
  • Je kunt je ook aanmelden voor mijn tweewekelijkse Talenttip hierover, en het Ebook ‘Werken met Talent’ dat erbij hoort ontvangen.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op
Scroll to top