milllennials

Millennials zijn goed voor bedrijven

Millennials en oudere werknemers verschillen minder van elkaar dan we vaak denken. Maar waarin ze anders zijn, zijn ze heel anders dan oudere werknemers. Deze verschillen gaan, nu millennials ouder worden, het bedrijfsleven veranderen.

Is dat goed? Volgens Gallup wel. Zij hebben het uitgezocht en komen tot de conclusie dat wat millennials willen goed is voor bedrijven.

Wat willen millennials?

Volgens Gallup hebben alle werknemers dezelfde behoeften om betrokken te zijn bij het werk. Ze hebben onderzocht dat millennials echter vooral bepaalde aspecten aan het werk bijzonder waarderen. Hieronder zullen ze de revue passeren en wordt voor elk item aangegeven wat dat voor bedrijven oplevert.

 

Millennials werken niet alleen voor een salaris – ze willen een doel

Voor millennials moet werk betekenis hebben. Geld is belangrijk en de beloning moet eerlijk zijn, maar ze zijn meer gemotiveerd door missie en doel dan salaris.

 

Wat levert dit op voor bedrijven?

  • Wereldwijd is een op de drie werknemers het zeer eens met de stelling: “De missie of het doel van mijn organisatie geeft mij het gevoel dat mijn baan belangrijk is.”
  • Door dat aandeel te verdubbelen, hebben bedrijfsonderdelen minder ziekteverzuim en een verbetering van de kwaliteit gerealiseerd. Ook is de omzet beter, de winst beter en is de veiligheid op het werk beter.

 

Millennials streven niet naar werkplezier – ze willen zich ontwikkelen

Millennials willen zich graag ontwikkelen. Ze verwachten kansen om te leren en te groeien.

 

Wat levert dit op voor bedrijven?

  • De belangrijkste reden waarom mensen stoppen met hun werk is de kans op carrièregroei.
  • Volgens RAET verruilt 17% van de Nederlandse medewerkers haar werkgever het liefst morgen nog voor een nieuwe werkgever die hem een soortgelijke functie aanbiedt. In 2017 was dit nog 11% en sinds 2016 is het percentage zelfs bijna verdubbeld (9%).
  • Vervanging van personeel kan tot 150% van het jaarsalaris van elke werknemer kosten.
  • Tel dus uit wat het oplevert door aan werknemers voldoende ontwikkelingskansen te bieden.

 

Millennials willen geen bazen – ze willen coaches

Millennials verwachten van hun managers dat zij hun prestaties coachen en waarderen als mens en als werknemer. Dat gaat niet via ‘command & control’, maar door investeren in de relatie.

Managers zijn de belangrijkste factor voor het vergroten van de betrokkenheid van werknemers bij het werk. Tegelijkertijd is slechts 15% van de werknemers wereldwijd betrokken bij het werk. En slechts 23% vindt dat hun baas zinvolle feedback levert. Hiërarchie is tot op zekere hoogte nodig, maar investeer als manager vooral in coaching en in de relatie.

 

Millennials willen geen jaarlijkse beoordelingen – ze willen doorlopende gesprekken

Millennials willen feedback over hun huidige prestaties en niet over incidenten uit het verleden.

Jaarlijkse beoordelingen zijn te zeldzaam en inspireren slechts weinig werknemers om te verbeteren. ‘Feedback in het moment’ gaat over dingen die nog vers in het geheugen liggen. Dat werkt beter. Daar is al veel over geschreven.

 

Millennials willen geen zwakke punten oplossen – ze willen hun sterke punten versterken

Fixeren op hun zwakke punten zal millennials niet inspireren. Het benoemen en focussen op hun sterke punten zal dat wel doen. Zwaktes ontwikkelen zich nooit tot sterke punten, sterke punten kunnen zich steeds door blijven ontwikkelen.

Bedrijven met leidinggevenden die altijd in de sterke punten van zichzelf en hun werknemers investeren, zijn het meest effectief. Zij realiseren meer omzet en maken meer winst. Dat is wat Gallup in haar onderzoek steeds ziet.

 

Millennials willen geen baan – ze willen een goede baan

Millennials willen bijdragen aan een organisatie die hun sterke punten waardeert en hen de kans geeft om elke dag te doen waar ze het beste in zijn. Voor een millennium is hun baan hun leven.

De balans tussen werk en privé moet wel goed zijn. Hun persoonlijke welbevinden in het werk ook. Dat is wat veel andere werknemers ook willen en waar werkgevers goed aan doen om in te investeren.

 

Tot slot: wat staat bedrijven te doen?

Zwak management kost bedrijven veel geld, door een mindere betrokkenheid van werknemers dit dat oplevert. Voor de VS gaat het om 10% van het BNP, is de schatting van Gallup. Wat millennials vragen, is dus eigenlijk goed voor bedrijven.

Wat staat je te doen?

  • Focus op de missie en de betekenis die je als bedrijf wilt hebben.
  • Lijn je bedrijf daarop gericht uit, en je werknemers ook.
  • Trek mensen aan die bij je missie en visie passen
  • Stimuleer en ontwikkel je werknemers gericht met coaching.
  • Zorg voor strategieën om werk en privé beter te integreren.
  • Betrek werknemers erbij, meteen. Dan wordt de kans dat het slaagt groter.

Meer weten?

Neem contact met mij op en kom in gesprek. Of meld je aan voor de gratis Talenttip en het gratis Ebook ‘Werken met Talent’. Je kunt je commentaar ook in het commentaarvak hieronder achterlaten.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op
Scroll to top