digitalisering in maakbedrijven

Agile als uitdaging voor maakbedrijven

Digitalisering biedt grote kansen voor maakbedrijven. Ruim de helft van Nederlandse fabrikanten ziet er kansen in liggen, blijkt uit een onderzoek van Capgemini. De maakindustrie is wat dat betreft aan een heuse revival bezig.

Het Solutions Magazine van september 2018 laat echter zien dat er naast kansen ook grote uitdagingen liggen. Zoals op het gebied van agile werken.

In dit artikel laat ik enkele van deze kansen zien. Daarna ga ik in op de gevolgen ervan voor het maakproces en de wenselijkheid van agile werken om daarin succesvol te blijven.

 

Kansen van digitalisering voor maakbedrijven

Digitalisering biedt voor maakbedrijven verschillende voordelen.

Met 5G kunnen, meer nog dan nu al gebeurd, big data gegevens over het gebruik van machines of producten online in huis gehaald en geanalyseerd worden. Deze gegevens kunnen worden gebruikt:

  • Voor nieuwe verdienmodellen. Zoals een Oral B tandenborstel, die een melding naar de internetserver van de fabrikant stuurt als je ‘s ochtends je tanden poetst. Zodat Uber in de grote steden daarop de capaciteit en de prijs van de taxidienst in kan plannen.
  • Om erachter te komen of onderhoud aan een machine nodig is, of er onderdelen aan vervanging toe zijn, of de software voor de machine moet worden aangepast, en aan welke eisen een nieuwe machine moet voldoen.

Augmented en Virtual Reality (AR/VR) helpen om de gebruiker in een vroeg stadium een realistische indruk te geven van hoe een ontwerp eruit gaat zien en gaat functioneren. Aan de hand daarvan kan het ontwerp van een product of de inrichting van een nieuwe fabriek (real time) worden aangepast, nog voordat er een fysiek prototype of testopstelling is gebouwd. Dat bespaart veel tijd en geld.

Anders dan de klassieke fabrieksmachines, kunnen de nieuwe printers, robots, lasersnijders en freesmachines voor elk nieuw te maken product zelf de specificaties van internet downloaden. Zij kunnen snel en goedkoop enkelstuks producten maken voor de prijs van massaproductie. Waarom zou je dan nog in China kopen?

 

Gevolgen voor het maakproces

Voor maakbedrijven wordt door deze ontwikkelingen:

  • De weg geopend voor specifieke klantwensen. Samenwerken met klanten en toeleveranciers van onderdelen wordt hierdoor belangrijker, en digitale CNC platforms zoals Batchforce zullen hierin een rol gaan spelen.
  • Worden de complexiteit en de variatie in de vraag groter en nemen de seriegroottes af. Low Mix High Volume (de productiestraat) wordt steeds meer vervangen door High Mix Low Volume (de job shop).

Voorlopers en deskundigen in de maakindustrie, in vooral Duitsland en Scandinavië, geven in reactie hierop aan dat:

  • Het maximaal tegengaan van verspilling, dat je in lean manufactoring vaak ziet, dan niet meer perse meer het ultieme doel kan zijn. Er is een balans nodig die, zoals Seco Tools het zegt, ook rekening houdt met de bedrijfseconomische aspecten van het proces.
  • Je steeds vaker bezig bent met dingen waarvoor geen kant en klare oplossingen bestaan. Daarvoor heb je nieuwe ideeën nodig en ideeën kun je niet plannen. Als manager kun je medewerkers daarvoor niet langer controleren zoals je gewend bent.

 

Dit vraagt voor maakbedrijven om agile werken

Digitalisering vraagt in maakbedrijven volgens deze voorlopers en deskundigen daarom om een andere mindset: met multidisciplinair samenwerken, sneller leren, sneller beslissen. Met klantgerichte multidisciplinaire teams die zelf hun beslissingen nemen. Ofwel: agile werken. Dat biedt ook de meeste kansen voor een effectieve ontwikkeling van de aanwezige talenten en kwaliteiten in het bedrijf.

 

“Velen zien ons als een machinebouwer, maar we zijn een IT-bedrijf. 70% van de ingenieursuren die we in een project stoppen, zijn uren softwareontwikkeling. Dus waarom niet ook IT-werkwijzen gebruiken?” Thomas Hedenborg, CEO van de Finse Fastems Group

 

Traditioneel hiërarchisch denken en formele macht vormen hier een belangrijke belemmering voor. Lars Vollmer, buitengewoon hoogleraar aan de Leibniz Universität in Hannover zegt hierover: “Als de baas bij het team zit, denken de meeste medewerkers toch eerst aan wat de baas ergens van vindt en niet aan wat ze zelf vinden. Echte agile teams hebben geen leidinggevende.” En: “We werken nog steeds met organisatievormen uit begin 20e eeuw. Dat is net zoiets als WhatsApp op een typemachine”. Daarmee geeft hij aan dat het echt anders moet.

Dan geeft het te denken dat in Duitsland net zoals in Frankrijk 65% van de leidinggevenden vindt dat de baas alles moet weten. In Azië denkt 85% er zo over. In Scandinavië is dit slechts 15%. Het gaat niet alleen om het meekrijgen van medewerkers in de digitalisering, zoals op het congres Verspanen 2019 werd benadrukt. Het gaat om een fundamentele verandering in het aansturen van processen en mensen.

 

Ik ben benieuwd

Heb jij of werk jij in een maakbedrijf? Hoe kijk jij tegen deze ontwikkelingen aan? En hoe geven jullie in het bedrijf daaraan vorm? Ik wil er graag over in gesprek komen. Je kunt je reactie hieronder of op de contactpagina van de website kwijt.

 

Wil je meer weten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven