coachingstips voor managers

Zes coachingstips voor managers

De jaarlijkse beoordelingscyclus in organisaties wordt steeds vaker vervangen door doorgaande coaching van medewerkers. Dat stelt David Banger, adjunct professor, digitaal adviseur en oprichter van CHANGE lead.

Medewerkers beïnvloeden deze veranderingen, omdat zij volgens hem vaker en meer informeel feedback over wat er toe doet in hun functioneren op prijs stellen.

“Agile werkwijzen vormen nu de standaard in veel organisaties, en management werkwijzen veranderen en zullen dat ook blijven doen”, zegt hij. Dat geldt ook voor de maakindustrie.

Medewerkers coachen is volgens Banger een vaardigheid die managers zich eigen moeten maken en moeten cultiveren in hun werk. Het zijn vaardigheden die nodig zijn om “de medewerkers die zich aan hen verantwoorden beter te helpen”. Om beter te presteren terwijl de cultuur in het team beter wordt.

Hieronder staan zes coachingstips, of principes, die als ze worden toegepast zowel de medewerker als de organisatie beter in staat stellen om hun doelen te bereiken. En de kans om het potentieel van iedere medewerker te ontsluiten groter maken.

 

Tip 1: Geef geen advies

Het advies dat iemand kan geven is beperkt door iemands eigen ervaringen. De vragen die de ander stelt kunnen echter legio zijn. Geef dus geen advies. Vertel nooit: dit is wat jij zou moeten doen! Medewerkers coachen gaat om het stellen van goede vragen en om doorvragen door als het antwoord nieuwe vragen oproept.

 

Tip 2: Wees oprecht

Ben eerlijk in wat je zegt en vindt, blijf oprecht en authentiek. Mensen voelen feilloos aan als iets of iemand dat niet is. Dan delen ze niet ze eerlijk denken en worden de kansen die er in de diversiteit in gedachten en inzichten liggen niet benut.

 

Tip 3: Begrijp de persoon, niet het werk

Begin het gesprek niet met wat er is gebeurd, maar met hoe de ander erin staat. Positief gericht. Hun antwoord leidt naar de volgende vraag of uitspraak: over hen en niet over iets.

Steve Job zei ooit: “Je kunt de punten niet verbinden als je vooruitkijkt; je kunt ze alleen begrijpen door achteruit te kijken. Je moet er dus op vertrouwen dat de puntjes zich in jouw toekomst zullen verbinden”. Maak er een prioriteit van om de persoon in dat hij doet te begrijpen.

 

Tip 4: Kijk in welk stadium iemand zit

Er is een tijd om te oogsten, om ervaring op te doen en om te oogsten. Als iemand daar te snel in wilt gaan, ontstaat het risico dat zij zich opblazen. Managers kunnen medewerkers helpen om te begrijpen in welke fase zij zitten en daar het gesprek met hen over aangaan. Zodat zij zichzelf niet overhaasten en tijd kunnen nemen om te staan bij wat er echt toe doet.

 

Tip 5: Help mensen zoeken naar de beste versie van zichzelf

Het antwoord op de vraag naar de beste versie van iemand, zit in de persoon zelf. Daar kun je in helpen door de juiste vragen te stellen. Coaching faciliteert dit. Moedig mensen aan om van anderen te leren, en daar voor zichzelf het beste uit te halen. Het belangrijkste kenmerk van iemand is immers, dat niemand zoals zij is.

 

Tip 6: Coachen gaat ook om het cultiveren van interesses

Probeer te ontdekken welke interesses iemand heeft. Wat zijn de vijf tot tien dingen die hen bijzonder maken? Waarom zijn ze belangrijk voor hen? Hoe kan hun passie worden gecultiveerd?

Veel mensen delen hun interesses tegenwoordig online. Moedig hen aan om een platform te bouwen waarop zij hen met andere mensen met dezelfde interesses kunnen delen. Denk mee over hoe dat kan en of zij een gemeenschap met elkaar kunnen opbouwen. – door bloggen, video, elkaar te ontmoeten of anderszins. Daardoor wordt de relatie met jou en de organisatie voor medewerkers warmer en humaner.

Ben bij gelegenheid ook bereid om de verwachtingen die je van elkaar hebt opnieuw te verkennen en aan te passen. Dat hoort bij het ontwikkelen en het verdiepen van de relatie. Let er wel op dat je het doel voor ogen houdt: medewerkers te helpen om optimaal te presteren. Medewerkers coachen luistert nauw.

 

Dit artikel is een bewerkte vertaling van ‘How you can help people realise their potential’, een interview van John Hilton met David Banger. David Banger is adjunct professor, digital adviseur en oprichter van CHANGE lead.. Als je meer coachingstips wilt zoals deze, neem contact op of abonneer je op mijn tweewekelijkse Talenttip. Je kunt ook eerdere artikelen met coachingstips van mijn hand lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to top