Hoe besluitvorming sneller kan

Hoe besluitvorming beter en sneller kan

Medewerkers in bedrijven nemen elke dag honderden beslissingen. Hoeveel daarvan versterken je organisatie? Waarschijnlijk niet zoveel als je zou denken. 

In de VS is minder dan een kwart van de managers van mening dat collega’s weloverwogen beslissingen nemen. En slechts 14% is tevreden over de snelheid van beslissen.

Dat lijkt me niet goed. Als managers als het ware routinematig de keuzes van anderen in twijfel trekken, tast dat het functioneren van bedrijven aan.

 

Bouw aan je werkplekcultuur

Je kunt geavanceerde analyses uitvoeren om aan de veranderende behoeften van klanten te blijven voldoen. Om de klantervaring echter daadwerkelijk te verbeteren, moeten werknemers begrijpen hoe ze hun gedrag kunnen aanpassen. En gemotiveerd zijn om dit elke dag te doen.

Dan helpt het als er leidinggevenden zijn, die medewerkers helpen om sneller betere beslissingen te nemen. Dat kan in een werkplekcultuur, die voortbouwt op ieders persoonlijke sterktes.

Medewerkers die elke dag kunnen doen waar ze het beste in zijn, zijn tot 4x meer tevreden over de snelheid van besluitvorming, heeft Gallup ontdekt. Dat wil zeggen, de besluitvorming verbetert als werknemers hun natuurlijke sterke punten en die van hun teamleden begrijpen. En bedrijven die dit doen, zijn ook op andere punten succesvoller.

Er zijn drie redenen waarom een nadruk op de sterke punten van werknemers de besluitvorming optimaliseert:

  1. Betere samenwerking en afstemming
  2. Inzicht hebben in je beperkingen
  3. Optimalisatie van je besluitvorming

 

Betere samenwerking en afstemming in de besluitvorming

Mensen die elkaars sterke punten kennen, kunnen beter samenwerken. Dit kan de snelheid en kwaliteit van de beslissingen die teams nemen bevorderen. Een netwerk van goed presterende teams kan ook de afstemming tussen teams verbeteren en leiden tot een meer consistente besluitvorming in het hele bedrijf. Een accountmanager wiens team bijvoorbeeld een proces ontwikkelt voor het oplossen van klantvragen, kan een medewerker die communicatietalent heeft, vragen om dit te delen met andere accountteams – en het klantproces in het hele bedrijf mee te verbeteren.

 

Inzicht hebben in je beperkingen

Niemand is overal goed in. Iedereen heeft vooroordelen. Goede besluitvormers zijn zich daar bewust van en (her)kennen de situaties waarin ze daar last van hebben en gevoelig zijn voor het nemen van onjuiste beslissingen. Bij (te)veel zelfvertrouwen kun je beslissingen nemen die niet goed doordacht zijn. Als je zeer competitief ingesteld bent, kies je eerder voor korte termijn winst dan voor goede doelen op de langere termijn. Als je dit van jezelf weet, kun je daar om mee gaan door collega’s en werknemers inzicht in je sterke punten en je blinde vlekken te geven en in hoe die je beslissingen kunnen beïnvloeden. Zodat zij daar hun voordeel mee kunnen doen – als je daar open voor staat.

 

Geoptimaliseerde besluitvorming

Een goed beslissingsmodel biedt een denkkader dat leidinggevenden en teams kunnen volgen bij situaties die actie vereisen. Dan kunnen ze focus houden. Het hebben van zo’n model is echter slechts één stap. Als je elke medewerker op basis van zijn sterke punten in het proces inzet, scheelt dat ook. Als je beslissingen beter wilt onderbouwen, kun je vertrouwen op de strategisch denkende medewerkers die eventuele onvoorziene risico’s identificeren. En als er actie nodig is, zet je andere medewerkers in.

 

Ik heb een vraag

Wil jij weten hoe goed jij bent in het nemen van besluiten? Neem contact op voor een TMA-test hierover. Dan ontvang je een diepgaande analyse van je talenten hierin.

 

Wil je meer weten?

  • Als je andere artikelen zoals deze wilt ontvangen, schrijf je in voor de Talenttip. Dan ontvang je ook het gratis Ebook ‘Werken met talent’.
  • Heb je een andere vraag? Neem contact op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to top