welzijn

Hoe kun je welzijn van werknemers vergroten?

Aandacht voor het welzijn van werknemers kan leiden tot een gezonder en productiever personeelsbestand. Je moet daarvoor wel begrijpen dat welzijn altijd individueel en persoonlijk van aard is en dat verschillende generaties verschillende welzijnsbehoeften hebben.

Volgens Gallup gedijt slechts één op de 14 mensen goed op alle van de vijf elementen van welzijn. Welke elementen zijn dit? Welke rol spelen zij voor welke generatie?

 

 

Wat zijn de vijf elementen van welzijn?

Gallup heeft vijf onderling verbonden elementen van welzijn blootgelegd die in algemene zin invloed hebben op onze prestaties en gezondheid:

  • Betekenis: houden van wat je elke dag doet en gemotiveerd zijn om je doelen te bereiken.
  • Sociaal: ondersteunende relaties en liefde in je leven.
  • Financieel: grip op je economische leven om stress te verminderen en veiligheid te verhogen.
  • Maatschappelijk: houden van waar je woont, je veilig voelen en trots zijn op de gemeenschap waarin je verkeert.
  • Fysiek: een goede gezondheid en voldoende energie om dingen dagelijks gedaan te krijgen.

In elk van deze vijf elementen komen werknemers goed tot hun recht of niet, en de statistieken daarin bieden goed inzicht in de verschillen die daarin tussen generaties bestaan.

 

Millennials: geboren tussen 1980 en 1996

Millennials letten meer dan andere generaties op hun fysieke welbevinden. Ze sporten meer, eten gezonder en zullen meer dan anderen aan activiteiten op dit gebied deelnemen.

Financieel gezien hebben ze het echter lastiger dan andere generaties. Ze werken meer in (slechter betaalde) tijdelijke of flexbanen, hun studieschulden zijn hoog, en ze komen moeilijker aan een goede, betaalbare woning. Ze worstelen meer met hun financiële welzijn.

De grootste kans die je hebt om het welzijn van deze generatie te beïnvloeden, is misschien om hen te helpen omgaan met de stress van hun financiën. Je kunt bijvoorbeeld:

  • (Een deel van) hun studieschuld voor hen betalen.
  • De gelegenheid bieden om, eventueel met experts erbij, open over hun financiën en hun doelen daarin te praten. Of hen een cursus daarvoor aanbieden.

Verwacht echter niet dat ze grote aankopen doen, zoals huizen of auto’s. Vakanties en uitjes met vrienden waarderen ze hoger dan het rendement dat ze halen uit tastbare dingen. Millennials hechten aan erkenning en zijn bang om ‘dingen te missen’. Ze zijn opgegroeid met sociale media waarop elke ervaring gedeeld wordt. Een scherpe lijn tussen “werk” en “leven” kan hun gevoel van welzijn belemmeren.

Trek die lijn dus niet.

Laat millennials hun verhalen en foto’s posten. Vraag ernaar. Laat hen hun hele zelf naar het werk brengen, omdat 50% van hen zegt dat ze binnen een jaar bij je weg kunnen zijn. Laat millennials millennials zijn, anders vinden ze een bedrijf dat dat wel doet.

 

Generatie X: geboren tussen 1965 en 1980

Generatie X heeft een grotere schuldenlast dan millennials, maar heeft er een ander soort stress over. Gen Xers hebben hogere inkomsten, maar betalen de studielast voor hun kinderen terwijl ze ook voor hun ouders zorgen. Voor sommigen gaat het om een voortdurend gevecht tussen financiële, emotionele en tijdsdruk.

Gen Xers hebben de leeftijd om bij te dragen aan de gemeenschap – en ze hebben misschien het gevoel dat ze weinig andere keus hebben. Ze brengen meer tijd door met hun kinderen dan hun ouders, hebben grotere gezinnen dan millennials en het is een kleine generatie. Als zij geen vrijwilligerswerk doen, kan het lijken alsof niemand anders dat doet.

Als bedrijf kun je dit vrijwilligerswerk ondersteunen. Je kunt werknemers met lokale non-profitorganisaties matchen… omdat het hun talenten en hun inspanningen versterkt… omdat mensen die zich betrokken voelen bij de plaats waar ze wonen een groter sociaal en gemeenschapsgevoel hebben.

Toch kosten vrijwilligersactiviteiten tijd en energie, en de zorg voor anderen kan voor Gen Xers belangrijker lijken dan hun eigen fysieke welzijn.

Natuurlijk, ze weten dat ze naar de sportschool moeten gaan en moeten letten op wat ze eten, maar ze doen misschien niet genoeg moeite om hun bloeddruk en hun cholesterol te reguleren en de impact van slaapgebrek en stress te respecteren. Ook daar kun je als bedrijf iets in doen, door hen te stimuleren om er met de huisarts over in gesprek gaan. Of apps aan te bieden die hen daarin op weg helpen.

 

Babyboomers: geboren tussen 1946 en 1964

Babyboomers komen aan het einde van hun carrière, maar dat betekent niet dat ze allemaal onderweg willen naar de zonsondergang. Ze zijn vaak loyaal aan hun werkgever en willen graag bij blijven dragen aan de organisatie totdat ze klaar zijn.

Ook komen alle oudere werknemers vroeg of laat in aanmerking voor pensioen. Dan zullen ze moeten begrijpen en voorbereid zijn op hoe hun leven van dit moment aansluit op hun leven na hun pensioen. HR-beleid dat hen daarin kan begeleiden, kan hun fysieke welzijn tot ver na hun laatste werkdag bevorderen. En er is geen betere ambassadeur voor een werkgever als een enthousiaste alumnus, dus ook dat kan een positief effect hebben op het bedrijf.

Baby boomers kunnen begeleid worden om gezond te leven lang voordat ze het bedrijf verlaten, door hen deze waarde aan te leren: “voldoende energie hebben om de dingen te doen die je elke dag wilt doen.” Dit stelt je als bedrijf in staat om iedereen hetzelfde programma aan te bieden, namelijk een gezondheidsplan dat boomers in staat stelt om elke dag dat te doen wat ze het leukst vinden en hen het gevoel geeft een doel te hebben.

Managers kunnen dit gevoel versterken door baby boomers te vragen om mentor te zijn. Zij begrijpen de cultuur van de millennials of de benadering van Gen Xers ten opzichte van opvoeding misschien dan wel niet, maar ze weten wel hoe een carrière kan worden opgebouwd.

 

Welzijn leidt tot bloeiende bedrijven en werknemers

Aandacht voor welzijn verlaagt kosten van ziekteverzuim en gezondheidszorg voor bedrijven en verhoogt productiviteit van werknemers. De voordelen ervan worden echter ook op individueel niveau gevoeld.

Dit gebeurt echter alleen met leidinggevenden die deze aandacht voor welzijn in het bedrijf ondersteunen. En leidinggevenden die erkennen dat iedere generatie daarin haar eigen behoefte heeft, ondersteunen het welzijn van hun werknemers op een bijzonder gevoelige manier. Het is juist die gevoeligheid die de kans op succes en op bloeiende bedrijven en werknemers vergroot.

 

Wil je meer hierover weten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to top