Investeren in leren en groeien van medewerkers loont

Investeren in leren en groeien van medewerkers loont

Bedrijven die strategisch investeren in het ontwikkelen van werknemers, zijn winstgevender en hebben meer kans om hen aan het bedrijf te binden.

Dat is logisch. Iedereen wil leren en groeien. En zoekt dat in het werk ook.

Ontwikkeling op het werk voldoet aan twee van de vijf essentiële elementen voor welzijn en helpt mensen om:

  1. Een doel en een gevoel van betekenis te krijgen.
  2. Hun relaties te verrijken en verder te verdiepen.
  • Voor millennials zijn professionele ontwikkeling en/of doorgroeimogelijkheden erg belangrijk zijn in een baan
  • “Carrièremogelijkheden” vormen de belangrijkste reden voor mensen om van baan te veranderen.

Om werknemers te behouden, moeten zij verbonden en betrokken zijn met hun werk. En dat zijn ze als dat werk hen niet alleen een doel biedt, maar ook training en ontwikkeling.

 

Hoe stimuleer je leren en groeien in organisaties?

Leren en groeien betekent meer dan het toevoegen van leerprogramma’s en ontwikkelingsplannen aan het aanbod. Hieronder staan vier strategieën ervoor.

Strategie 1: focus op werknemersbetrokkenheid

Veel leidinggevenden vrezen dat ze als in de ontwikkeling van hun medewerkers investeren, deze medewerkers vervolgens de deur uit te zien lopen. Dit gebeurt natuurlijk wel, maar de beste manier om dit te voorkomen is om de betrokkenheid van mensen te vergroten.

Dat kun je doen door duidelijk en bewust aan basisbehoeften te voldoen zoals het bieden van duidelijke verwachtingen, oprechte erkenning te geven, en in juiste middelen voor het werk te voorzien. En rekening te houden met de andere behoeften die medewerkers hebben.

Mensen zullen niet bij een organisatie blijven of op hun best presteren – zelfs als ze veel ontwikkelings- en leermogelijkheden krijgen – als daar geen rekening mee gehouden wordt.

 

Strategie 2: Verwar leren en groeien niet met promotie

Bedrijven definiëren leren en groeien vaak als promotie. Dat kan, maar dat hoeft niet. Werknemers die echt goed zijn in wat ze doen, willen daar vaak juist nog beter in worden.

Dan heb je er meer aan om hun unieke talenten ervoor te begrijpen. En werk en rollen voor hen te vinden, waarin zij hun sterke punten verder uit kunnen bouwen.

Mensen de kans geven om zichzelf te begrijpen en dat te ontwikkelen waar zij goed in zijn, kan meer voldoening opleveren voor werknemers, dan een nieuwe titel.

 

Strategie 3: Fungeer als coach, niet als baas

In bedrijven die bewust investeren in leren en groeien van medewerkers, functioneren managers niet als baas maar als coach. Ze zijn sterk betrokken bij de ontwikkeling van het individu en het feitelijke voertuig voor de cultuurverandering en de werknemersbetrokkenheid.

Zij staan dicht bij de dagelijkse realiteit van medewerkers en begrijpen daardoor eerder hoe medewerkers functioneren. En omdat mensen beter leren en groeien als ze direct feedback ontvangen, zijn managers (en collega’s) eigenlijk de beste mensen om medewerkers te coachen en te aan praktisch leren en handelen te koppelen.

 

Strategie 4: Commitment van de top

Verandering van de cultuur, van de manier waarop in een bedrijf gewerkt wordt, vereist consistent communiceren daarover, via mails, nieuwsbrieven, bijeenkomsten e.d.

Eerst en vooral is echter commitment van de top nodig, dat met acties, voorbeeldgedrag en middelen ondersteund wordt. Pas dan zullen managers en medewerkers de focus krijgen die nodig is en hun gedrag en de manier waarop zij werken gaan veranderen. Pas dan ga je cultuurverandering verankeren.

 

De beste medewerkers willen blijven leren en groeien

Een focus op het ontwikkelen van mensen heeft de potentie om praktijken zoals Lean en Six Sigma te voorbij te streven als het gaat om groei van bedrijven. Goed presterende medewerkers zoeken steeds naar mogelijkheden om te leren en te groeien en stellen zichzelf steeds opnieuw doelen. Dus als ze bij jou werken en jij hen de mogelijkheden biedt om te blijven leren en groeien, vertrekken ze minder snel en kun jij nieuwe talenten aantrekken.

 

De subsidieregeling SLIM

De subsidieregeling SLIM biedt prachtige kansen voor MKB-bedrijven om leren en groeien van medewerkers in hun bedrijf te stimuleren. Er zijn subsidies tot 80% mogelijk, die in maart en september van dit jaar kunnen worden aangevraagd.

Met de subsidie kun je de scholingsbehoefte in je bedrijf in kaart brengen, medewerkers persoonlijke ontwikkeladviezen laten geven, een scholingsaanbod of een persoonlijke ontwikkelingscyclus ontwikkelen, e.d.

 

Vraag de Quick Scan aan

Met TalentAt.Work kunnen wij je helpen als je meer informatie over deze regeling wilt of een aanvraag ervoor in wilt dienen. Vraag onze Quick Scan daarvoor aan. Dan nemen wij snel contact op.

 

button quickscan subsidie slim

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to top