werknemerservaring

Stel de werknemerservaring centraal

Organisaties die mee willen blijven gaan met de tijd, doen er verstandig aan om de werknemerservaring centraal te stellen. Dat is vooral voor millennials belangrijk.

Dat heeft alles te maken met de technische en maatschappelijke veranderingen in de samenleving en hoe hierop ingespeeld kan worden.

Mensen vormen wat dat betreft het hart van de organisatie. En omdat millennials een steeds groter onderdeel van het personeelsbestand uitmaken, is het goed om in te spelen op de verwachtingen die deze werknemers over hun werk hebben.

 

Waarom is de werknemerservaring voor millennials zo belangrijk?

Forbes meldt dat millennials “de nadruk leggen op maatschappelijk verantwoord ondernemen, een grote eerbied hebben voor het milieu, meer waarde hechten aan het opdoen van ervaringen dan aan materiële zaken, en bedreven zijn in het opbouwen van gemeenschappen rond gedeelde belangen.” Ze willen zeer betrokken zijn bij wat ze doen en daar betekenis in hebben.


Gallup heeft onderzocht dat millennials: 

  • Minder bereid zijn dan hun ouders om hun leven op te offeren voor werk.
  • Frequenter feedback willen en zeer persoonlijke aandacht van hun bazen verwachten.
  • Verwachten dat ze snel krijgen wat ze willen. Met de sociale media zijn zij goed op de hoogte van de vacatures en de werkcultuur in andere organisaties.
  • Willen weten dat hun werk een doel heeft. Ze willen verantwoordelijkheid en een gevoel van betekenis door hun eigen prestaties.
  • Geen baas maar een coach willen. Coaches sturen op prestaties door benaderbare mensen te zijn, die mensen als een heel persoon leren kennen. Zij helpen hen te ontdekken waar ze het beste in zijn. Bazen die hen afblaffen of op uniforme manieren behandelen stoten millennials af.
  • Verwachten te kunnen leren en groeien. Dat betekent dat ze willen weten waar ze staan, waar ze naar toe gaan en hoe ze worden ondersteund om daar te komen.

Werk gaat voor millennials niet perse om de centen. Hun ervaringen ermee zijn voor hen zeker zo belangrijk. 

 

Bedrijven hebben het daar vaak lastig mee

  • Gallup geeft aan dat millennials momenteel de minst betrokken generatie in de beroepsbevolking zijn.
  • Deloitte meldt dat millennials steeds minder positief over bedrijven denken, omdat deze zich volgens hen vooral op hun eigen agenda richten, in plaats van de gevolgen daarvan voor de samenleving.

Het aanspreken en behouden van millennials is de nieuwe zakelijke personeelspuzzel.

Hieronder staan een paar tips die helpen om hem in te vullen.

 

Stel de werknemerservaring centraal

Omdat mensen zoals gezegd het hart van de organisatie vormen, doe je er goed aan als je de werknemerservaring centraal stelt. Of het nou gaat om momenten in het wervingsproces, in het gesprek met de manager of met collega’s, of tijdens een bijscholingscursus.

Technologie kan daarbij helpen, maar er moet wel naadloos worden aangesloten bij de dagelijkse workflow en bij wat de gebruiker/werknemers op dat moment nodig heeft.

 

Werk aan de mindset

Alle organisaties krijgen in korte tijd met veel veranderingen te maken. Organisaties die zich daaraan kunnen aanpassen en flexibel op de gevraagde werknemerservaring inspelen, hebben de grootste kans om te overleven. Veel bedrijven hebben echter moeite om de snelheid waarmee nieuwe eisen en vaardigheden ontstaan, bij te benen.

Daarom moet binnen organisaties een andere mindset ontstaan. Een mindset die nieuwe ideeën omarmt, ermee experimenteert en ervan leert. Ook moet worden afgerekend met starre hiërarchische structuren die verandering in de weg staan.

Bedrijven die hun werknemers hierin stimuleren, trekken de grootste talenten aan en houden de beste werknemers vast.

 

Zorg voor zingeving en betekenis

Of het nu gaat om iemand die solliciteert of om een werknemer die zijn ontwikkelingsplan onder de loep neemt: iedereen wilt weten wat zijn of haar bijdrage aan de organisatiedoelen is. En werk doen en zich ontwikkelen op een manier waarin zij hun potentieel daarin waar kunnen maken.

Sociale ontwikkelingen zoals ‘OK boomer’ en jongeren zoals Greta Thunberg geven het signaal dat toekomstige generaties verantwoording en betekenis eisen. En het oude denken in ‘one size fits all’ wordt minder getolereerd. Deze manier van denken kan zelfs schade toebrengen aan de reputatie van de organisatie.

 

Bied continu leren aan

Werknemers willen graag leren, maar hebben geen tijd voor onduidelijkheid of belemmering door omslachtige processen daarin. Ze hebben tools nodig waarmee ze direct worden geholpen in de voor hen relevante richting. Of die het pad effenen naar de rol die ze willen spelen.

Biedt daarom vormen van continu leren aan. Zowel onderling, als collega’s onder elkaar, als anderszins, met e-learning of microlearning met de mogelijkheid om steeds stukjes van het leerproces te doorlopen. Op een manier die bij de persoon en de situatie van dat moment past.

 

Wil jij de werknemerservaring centraal stellen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to top