corona

Wat werknemers nu nodig hebben

We weten nu dat het nog lang duurt voordat we weer naar ‘normaal’ terug kunnen. Dat zal stapje voor stapje gaan, totdat er een wijdverspreid vaccin tegen corona is. Experts verwachten dat dit begin 2021 en zelfs 2022 kan duren.

Werken krijgt in de ‘anderhalvemetereconomie’ van minister Wiebes daardoor hele andere vormen. Met afstandsstickers, extra hygiënemaatregelen, verplichte coronatests, vaste thuiswerkdagen, minder forenzen want de treinen zijn al te vol, en het zoveel mogelijk digitaal afhandelen van vergaderingen, transacties en bestellingen.

Dat vraagt nogal wat, van werkgevers. Maar dat we zonder schade uit de coronacrisis kunnen komen, moeten we uit ons hoofd zetten. We maken de meest ongebruikelijke en onvoorspelbare crisis van velen in ons leven mee.

 

Wat hebben onze werknemers daarin nodig?

Hoe inspireer en leid je werknemers tijdens een pandemie die overal angst en onzekerheid veroorzaakt? Gallup heeft daar de grote crises van de laatste acht decennia voor bestudeerd. 

Wat is daaruit naar voren gekomen?

Dat mensen in crises naar leiderschap kijken om hen daar een pad in te bieden. Om hen het vertrouwen te geven dat er een weg is om eruit te komen en dat zij daar een bijdrage aan kunnen leveren. Om niet weg te zakken in angst en hulpeloosheid.

Daarin spelen deze vier fundamentele behoeften een rol:

  • Vertrouwen
  • Mededogen
  • Stabiliteit
  • Hoop

Als leiders hen dit geven, worden mensen veerkrachtig.  De onderstaande praktijken dragen daaraan bij.

 

Mijn werkgever heeft een duidelijk actieplan

Dat zal voor veel bedrijven nog niet zo zijn. En dat hoeft op zich nog niet erg te zijn, als je de slagkracht ziet die velen momenteel tentoonspreiden om anderen te helpen. En de plannen en de ideeën van medewerkers om als team met elkaar tot oplossingen te komen.

Ga echter niet achterover leunen. Ook in deze fase is jouw leiderschap nodig om mensen betrokken te houden in de verandering.

  • De grootste valkuil is dat je niet stuurt, geen kaders geeft en niet duidelijk bent in wat jij verwacht. Veel ideeën verdwijnen daardoor uiteindelijk in de prullenbak, met het risico dat de energie uit het proces verdwijnt.
  • Er kunnen echter ook te weinig ideeën komen. Realiseer je dan dat mensen vaak bang zijn om fouten te maken, waardoor ze minder durven te experimenteren. En dat schiet ook niet op. Nodig dus ook uit om met ideeën en initiatieven te komen en keur ze niet af. Werk vanuit de mindset ‘fouten maken mag’.

 

Ik ben goed in staat om mijn werk te doen

Momenteel passen we ons allemaal aan de coronacrisis aan. Veel werknemers zullen dan ook vinden dat zij gezien de impact daarvan redelijk tot goed in staat zijn om hun werk te doen.

Managers moeten in tijden van verandering en spanning echter terug naar de basis om verwachtingen te verduidelijken en in antwoorden op vragen die komen te voorzien, zodat mensen hun krachten op nieuwe manieren kunnen benutten.

Wees in het bouwen aan het actieplan dus steeds duidelijk over:

  • De verandering die bereikt moet worden. Vraag steeds: “Hoe draagt dit idee bij aan de gewenste verandering?”
  • De kaders. Wat zijn beschikbare middelen, wat is het budget, wat is de tijd die beschikbaar is, wat zijn de regels, e.d.? En geef mensen de ruimte om binnen die kaders te experimenteren.
  • Dat fouten maken mag. Geef medewerkers daar niet alleen toestemming, maar ook expliciet opdracht voor. Zoals fouten in het online werken, in de nieuwe samenwerkingsvormen, in nieuwe producten of diensten. Ontwikkel duidelijke richtlijnen in wat daarin kan en wat niet.

 

Mijn leidinggevende houdt mij op de hoogte van wat er speelt

De directe leidinggevende heeft de belangrijkste rol in het doorvertalen van de reactie van het bedrijf op de coronacrisis voor elke werknemer. Hij of zij kent de situatie van elke werknemer het beste, en hen daardoor het beste coachen en op de hoogte houden van de verwachtingen en hun rol daarin. Vraag aan werknemers ook of en welke verbeterslagen daarin mogelijk zijn.

 

Mijn werkgever geeft om mijn welzijn

Combineren van privé en werk was voor de coronacrisis al lastig. Nu velen van ons thuis werken én de kinderen thuis zijn is dat nog ingewikkelder. En dan ligt stress op de loer, met allerlei gevolgen voor het welzijn van medewerkers. En dan scheelt het of werknemers geloven en ervaart dat hun werkgever aandacht heeft voor hun belang. En dat kan in het algemeen beter. In ‘hoe kun je welzijn van medewerkers vergroten’ heb ik al over het belang daarvan geschreven.

 

Stel duidelijke normen vast

Werkgevers spelen een belangrijke rol in het vaststellen en naleven van normen. Ook in het geval van corona. En de experts op dat gebied geloven dat de anderhalve meter afstand nog lang nodig zal zijn. Herinner je mensen daar dus actief aan en ga na en vraag ze of ze dat ook daadwerkelijk doen.

 

Gebruik onze vragenlijst

Wij hebben speciaal voor thuiswerkers een vragenlijst ontwikkeld, die binnen korte tijd kan worden voltooid en slechts een paar minuten duurt om hem in te vullen. Zodat u snel weet hoe effectief u voor hen op de coronacrisis reageert.

Wij raden u aan om deze vragenlijst onmiddellijk te gebruiken. Vraag hem aan en wij nemen contact op. Het gebruik  van de vragenlijst is gratis.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to top