sterke punten

Teambuilding in coronatijd

In tijden van stress, verandering of crisis vallen mensen vaak terug op wat voor hen prettig is. Corona heeft uit eten, theaterbezoek en evenementen bij ons weggenomen, en bezoek bij familie en persoonlijke kantoorgesprekken met collega’s vaak ook.

Onze natuurlijke manier van denken, onze sterke punten, houden we echter steeds bij ons, ook als we op afstand werken. Het zijn de neigingen die we van nature hebben, om het werk gemakkelijker, leuker en lonender voor ons te maken.

Iedereen reageert anders in tijden van crisis. Het begrijpen van de sterke punten van een werknemer kan een uitstekende manier zijn om daarmee om te gaan. En om betrokken medewerkers te houden, is dat ook belangrijk.

Ik laat daarom enkele voorbeelden van sterke punten zien, en hoe je daarmee om kunt gaan.

 

Je graag met anderen verbinden

Mensen die zich graag met anderen verbinden, verliezen energie als ze dat niet kunnen. Het wegvallen van interacties kan voor hen bij het thuiswerken best een ding zijn. Voor hen is meerdere keren per week beeldcontact en virtueel vergaderen belangrijk. Wat ook een idee kan zijn, is om zulke teamleden het teamgesprek te laten ‘hosten’ en het voor iedereen aantrekkelijk te maken. Ze hebben niet alleen verbinding nodig, ze kunnen ook verbinding brengen.

 

Discipline en aanpassingsvermogen

Mensen die discipline als sterk punt hebben, hebben routines en structuur nodig om zich op hun plek te voelen. Zij zijn gebaat bij goede prioriteiten en werkplanningen voor de week en de dag en kunnen anderen daarin wellicht helpen.

Mensen met aanpassingsvermogen als sterk punt leven juist eerder bij de dag en gaan graag met de stroom mee. Zij zullen een crisis eerder interessant vinden en er open voor staan. Ze kunnen zelfs het gevoel geven dat het nu tijd is om nieuwe praktijken in te voeren. En ook dat kan welkom zijn en goed gebruikt worden.

 

Presteerders

Presteerders zijn mensen die aan het einde van de dag het gevoel willen hebben iets bereikt te hebben. Zij willen elke dag het gevoel hebben dat ze productief zijn. Duidelijkheid over wat er verwacht wordt, is voor hen essentieel. Ze moeten weten hoe succes eruit ziet. En dat kan in tijden van crisis, zoals met corona, anders zijn dan anders.

Stel bijvoorbeeld dat ze nu geen contact met klanten kunnen opnemen. Kijk dan samen met hen wat succes voor hen nu betekent. Misschien is dat het opnieuw ijken van hun klantstrategie. Misschien is dat het vastleggen van hun ervaringen, met praktische tips voor collega’s. Help hen om opnieuw een focus te krijgen voor de dag, waarop zij zich concreet kunnen richten.

 

Wat hebben medewerkers daarin nodig?

Vraag medewerkers om na te denken over hun eigen sterke punten en wat zij daarin nodig hebben en kunnen betekenen voor het team. Dit zijn vragen die je met elk teamlid kunt bespreken. Deel ook je eigen reacties en onderzoek met elkaar hoe je ieders sterke punten kunt inzetten om het team nu te versterken.

Een ‘communicator’ bijvoorbeeld kan op grond van deze vragen onderkennen dat het beter is om over te schakelen naar beeldbellen dan te blijven werken met e-mail of appen. Hun focus is ervoor te zorgen dat de boodschap accuraat overkomt. Dat helpt hen en het team om samen verder te gaan.

Elk thema, elk sterk punt, heeft een andere ‘behoefte’ en kan iets anders ‘brengen’. Onderzoek hoe je daar gebruik van kunt maken. Ondersteun medewerkers daarin ook.

 

Hoe kun je jezelf en je medewerkers hierin helpen?

  • Je kunt medewerkers al behoorlijk helpen door hen te vragen wat hen energie geeft en kost. Of waar zij terugkijkend voor zichzelf trots op zijn. Dat geeft vaak al een eerste indicatie over waar hun sterke punten liggen en hoe zij deze hebben ingezet.
  • Je kunt ook talententests zoals deze downloaden en laten invullen, en ze ter ondersteuning in deze gesprekken gebruiken.
  • De TMA Talentenanalyse is ook een aanrader. Deze is wel wat duurder, maar biedt ook de mogelijkheid van een 360° feedback waarmee teamleden bij constructief gebruik ervan elkaar onderling enorm goed kunnen helpen.
  • Wil je weten hoe je dit kunt toepassen? Neem contact op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll to top