corona verslaan met veerkracht

Hoe kun je als (maak)bedrijf corona verslaan?

Ben jij als (maak)bedrijf veerkrachtig genoeg om corona te verslaan? Dat weet je nooit helemaal zeker natuurlijk. Er zijn wel twee belangrijke factoren die daaraan bijdragen.

De eerste is of je verdienmodel ‘future of crisis proof’ is. De tweede is of je sterk betrokken en goed gemotiveerde werknemers hebt.

 

Corona verslaan vereist een goed verdienmodel

Het is al vaak verteld: corona dwingt ondernemers tot nieuwe verdienmodellen. Deze analyse legt een aantal bedrijfseconomische principes daaronder bloot.

Zo blijkt dat bedrijven die in het verleden al geïnvesteerd hebben in online technologieën en verdienmodellen, minder last hebben van corona dan bedrijven die daar minder ver in zijn.

In een interview daarover onlangs merkten Tjalko Reedijk van investeringsbedrijf Pinterest en  Emiel Kanters van inboundmarketing Webs daarover op, dat:

  • Het bij veel maakbedrijven nog vooral over enkele vakbeurzen per jaar gaat. Dat kan nu niet. Het kost ook veel geld en er komen bij wijze van spreken 5.000 bezoekers op af.
  • Maakbedrijven nog nauwelijks aan online marketing doen, terwijl online steeds verder in onze levens doordringt. Dat gaat het hele jaar door en je trekt er 100.000 bezoekers mee aan.
  • Maakbedrijven doorgaans (te) lange levertijden hebben. Terwijl je bij Ikea online in een uur je keuken samenstelt en het bouwpakket ervoor binnen 7 dagen in huis hebt. Dan moet je nog wel aan de slag natuurlijk, maar toch.

Veel accountmanagers zijn er inmiddels achter gekomen, dat ze niet altijd naar de klant toe hoeven om hun producten te verkopen. Gesprekken daarover kunnen ook heel goed online.  En met artificiële technologie wordt het mogelijk om bv. machines in overleg met de klant ‘op afstand’ te ontwerpen en te servicen. Op basis daarvan worden verdienmodellen met abonnementen kansrijker en hoeven de inkomsten ten tijde van een crisis niet meteen weg te vallen.

Aan de basis staat echter altijd dat je steengoede producten nodig hebt. En mensen zijn daarin het belangrijkst.

 

Corona verslaan vereist een positieve bedrijfscultuur

In bloeiende en veerkrachtige bedrijfsculturen staan bedrijfsresultaten zoals productiviteit, klantgerichtheid en winst bij crises minder onder druk. Zulke culturen verslaan corona en andere crises. Zelfs in economisch goede tijden zijn bedreigingen constant aanwezig en steeds anders. Bedrijven die een veerkrachtige cultuur hebben anticiperen daar altijd beter op.

Welke elementen onderscheiden veerkrachtige culturen van andere culturen? Gallup heeft daar onderzoek naar gedaan. En het lijstje dat daaruit naar voren komt is best logisch als je kijkt naar wat in de laatste tijd van bedrijven is gevraagd. Zoals:

  1. Duidelijke verwachtingen. In moeilijke tijden hebben werknemers behoefte aan duidelijke prioriteiten en aan managers die hen helpen om deze te stellen en voor collega’s te blijven verduidelijken.
  2. Goede faciliteiten. Vooral in het begin van de coronacrisis is het gegaan over welke middelen (thuis)werkers nodig hebben om hun werk op een goede manier zonder teveel stress gedaan te krijgen. En nu de lock down langzaamaan versoepelt, speelt dat op andere manieren ook.
  3. Kansen voor werknemers om te doen waar ze goed in zijn. In moeilijke tijden vallen mensen van nature terug op waar ze goed in zijn. Als ze die mogelijkheden krijgen, functioneren ze op hun best.
  4. Aansluiting op de missie of het doel van de organisatie. Juist ten tijde van crises hebben mensen de behoefte om ergens bij te horen en onderdeel te zijn van het grotere verhaal dat verteld wordt. Om te weten dat hun werk ertoe doet.
  5. De behoefte aan kwaliteitswerk. Bij een crisis moet alles goed gaan, er is geen tijd om elkaars fouten te herstellen. Iedereen moet efficiënt en hoogwaardig werk leveren.

Daarvoor is een bedrijfscultuur nodig waarin gewerkt wordt vanuit vertrouwen. Waarin iedereen in zijn of haar kwaliteiten en als persoon gewaardeerd wordt. Waarin duidelijk is waarom en wat van iedereen gevraagd wordt. Bloeiende en veerkrachtige bedrijven hebben zo’n cultuur.

 

Corona verslaan vereist leiderschap

Zo’n cultuur heb je niet zomaar, dat vereist leiderschap. Leiderschap dat in staat is om mensen en teams met elkaar te verbinden. Leiderschap dat rollen en verantwoordelijkheden verduidelijkt, dat zorgt dat mensen hebben wat ze nodig hebben om hun werk te doen, dat iedereen ziet wat het hogere doel is en zich daarnaar gedraagt. Dat uitdaagt en vertrouwen biedt. Dit is wat nodig is om een veerkrachtige, crisisbestendige bedrijfscultuur te bouwen en zo corona te verslaan. Ook voor de toekomst.

 

Wil jij hieraan werken?

Wil jij op deze manier aan een positieve bedrijfscultuur werken? En wil je er graag een keer over sparren of hulp erbij hebben? Neem dan contact op, wij helpen je graag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven